Ben je ondernemer en wil jij je zakelijke relaties iets extra’s bieden? Dan is het geven van een relatiegeschenk een leuk idee. Naast het feit dat je waardering uit naar je zakelijke relaties toe, maak je bij het geven van een relatiegeschenk direct ook reclame voor jezelf. Wie weet is je relatie er zo blij mee, dat zij andere zakelijke contacten inlichten, waardoor je heel makkelijk mond-tot-mond reclame bereikt. In deze blog lees je wanneer en waarom het interessant is om een relatiegeschenk te geven en daarnaast kom je erachter wat de voordelen ervan zijn.
Waarom en wanneer is het interessant om relatiegeschenken uit te delen?
Het geven van relatiegeschenken kan verschillende achterliggende gedachten hebben. Allereerst is het natuurlijk erg leuk om je zakelijke relatie na verloop van tijd iets moois te schenken. Hiermee vier je jullie samenwerking en zal de ander zich gevleid voelen. Daarnaast is het een ideale marketingtool, aangezien je het geschenk met jouw logo kunt laten bedrukken. Wanneer de zakelijke relatie hier foto’s van deelt op zijn/haar sociale kanalen, is dit ideale reclame voor jouw bedrijf. Dit heeft meer naams- en merkbekendheid als gevolg.
Geef je een relatiegeschenk wat bijvoorbeeld als kunst kan worden neergezet of opgehangen? Dan wordt je zakelijke relatie telkens aan jullie fijne samenwerking herinnert als hij/zij ernaar kijkt. Relatiegeschenken kun je daarnaast ook aan je personeel geven. Geef bijvoorbeeld een leuk wellnesspakket, een fles wijn of een ander product dat bij je onderneming past aan hen cadeau. Een kleinigheidje of een bedankje doet het altijd goed en kan alleen maar positief in ontvangst genomen worden.
Wat zijn de voordelen van relatiegeschenken?
Sommige soorten relatiegeschenken zijn erg populair. Wat dacht je bijvoorbeeld van duurzame relatiegeschenken? Dit zorgt ervoor dat je zakelijke relaties inzien dat je het beste met het milieu en de toekomst voor hebt. Verder zijn relatiegeschenken vaak kosteneffectief omdat de boodschap die je ermee uit wil dragen langer tijd bij je doelgroep blijft hangen. Wanneer je een relatiegeschenk persoonlijk maakt, zal je zakelijke relatie dat alleen maar meer waarderen. Je geeft op die manier namelijk aan om dat je oprecht om de zakelijke relatie geeft. Je laat een goede indruk achter en de zakelijke relatie voelt zich gewaardeerd. Dit voegt meer waarde aan de relatie toe, waardoor je op lange termijn kunt blijven samenwerken.